baner
U bent hier: Home Lattenbodem en rugklachten

De lattenbodem & rugklachten

Rugpijnvrij slapen op een goed bedsysteem

Rug- en spierpijnen vormen één van de belangrijkste oorzaken van slaapstoornissen. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Belgen vroeg of laat te maken krijgt met (lage) rugpijn. De keuze van een comfortabel slaapsysteem is daarom van het allergrootste belang om uw lichaam en rug ‘s nachts tot rust te laten komen. Een goede bedbodem is niet enkel verantwoordelijk voor een goede, correcte lichaamsondersteuning tijdens uw slaap, maar zorgt ook voor minder stramme spieren en werkt rustgevend in stressvolle periodes. Neem daarom de tijd om een lattenbodem op uw maat uit te kiezen.

Het belang van een goede lattenbodem bij:

Artrose (gewrichtsslijtage)

Indien u last heeft van artrose, heeft u er alle baat een bedbodem te kiezen die voor een evenwichtige lichaamsondersteuning zorgt. Met een goed slaapsysteem verlaagt u de druk op uw aangetaste gewrichten waardoor u beduidend minder pijn ervaart tijdens uw slaap.

Ziekte van Bechterew

Mensen met de ziekte van Bechterew ondervinden het meeste pijn tijdens de platte rust en met opstoten gedurende de dag. Wanneer u met deze chronische gewrichtsontsteking kampt, is het belangrijk een slaapsysteem te zoeken dat de kromming van uw wervelzuil ondersteunt. Het gevolg van deze aandoening is dat de kromming van de wervelzuil afwijkt van de natuurlijke kromming, vandaar het belang van de dynamische lattenbodem. Daarnaast moeten ook uw rug, onderrug, nek, heupen en bekken voldoende gesteund worden. Enkel dan kan u een natuurlijke en ontspannen slaaphouding aannemen, waardoor u ’s ochtends minder pijn ervaart en beter uitgerust aan de dag begint.

Discusbulging

Mensen met een discusbulging hebben over het algemeen last van een wankele rug. Daarnaast ervaren ze, door de uitpuiling(en) van één of meerdere tussenwervelschijven, meestal een spanningsdruk waarbij de tussenwervelschijf tegen een zenuwwortel of het zenuwweefsel in het ruggenwervelkanaal kan drukken. Deze druk kan tot irritatie, pijn en zelfs uitval van de zenuw leiden. Bij een discusbulging is het vooral belangrijk om in een anatomisch correcte slaaphouding te liggen. Enkel dan vermindert de spanningsdruk op uw discussen (tussenwervelschijven) waardoor u beduidend minder rugpijn ervaart.

Discusdegeneratie

Bij discusdegeneratie verslijten de tussenwervelschijven in de lage rug. Omdat deze schijven aan stevigheid verliezen, treedt een abnormale instabiliteit en beweeglijkheid op van de wervellichamen. Wanneer de schijfslijtage toeneemt, neemt ook de hoogte van de wervelschijf aanzienlijk af omdat er veel weefsel verloren gaat. Met een discusdegeneratie is het vooral belangrijk voldoende te slapen, zodat uw tussenwervelschijven ’s nachts weer herstellen. Zo kunnen deze schijven in hoogte toenemen en vermindert de druk op uw facetgewrichten. Daarnaast is het uiteraard ook bijzonder belangrijk een anatomisch correcte slaaphouding aan te nemen.

Discusprotrusie

Bij een langdurige, verkeerde overbelasting kan een tussenwervelschijf aan één kant of naar achteren uitpuilen. Deze protrusie zorgt voor druk op de ligamenten en zenuwen in de buurt, met pijn tot gevolg. Wanneer u in een anatomisch correcte slaaphouding ligt, neemt de druk op de schijven gevoelig af. De schijf komt meer op zijn plaats te liggen, waardoor u minder rugklachten ervaart.

(Discus)hernia

Een hernia of discushernia is een verder gevorderd stadium van een discusprotrusie. Het woord hernia betekent ‘uitstulping’. Een hernia ontstaat wanneer de ring rond de geleiachtige massa van de tussenwervelschijf scheurt. Als herniapatiënt is het vooral belangrijk een correcte slaaphouding aan te nemen, waardoor de tussenwervelschijven zo weinig mogelijk belast worden. Dankzij een betere ondersteuning tijdens uw slaap (de juiste combinatie lattenbodem en matras) vermindert de druk op uw zenuw en ervaart u beduidend minder rugpijn. Bij problemen ter hoogte van de discus, zullen ook de rugspieren reageren en verkrampen. Vandaar het belang van de juiste ondersteuning zodat de spieren beter kunnen ontspannen.

Fybromialgie

Fibromyalgie betekent letterlijk: pijn van het spier- en bindweefsel. Omdat bindweefsel en spieren tot de weke delen van het lichaam behoren wordt ook wel de term “wekedelenreuma”gebruikt. Als fybromialgiepatiënt is het belangrijk dat u in een anatomisch optimale houding slaapt, waardoor uw rug en spieren maximaal kunnen ontspannen. Enkel dan kan u genieten van een goede nachtrust zonder stijve spieren.

Ischialgie

Een hernia in de lage rug kan zorgen voor irritatie van de ischiaszenuw, de langste zenuw in het lichaam. Daarnaast ontstaat bij ischias een druk op de zenuwwortels wat pijn, een branderig gevoel en zelfs verlammingen kan veroorzaken. Omdat u met een goed slaapsysteem in de correcte houding slaapt, vermindert de druk op de ischiaszenuw en kunnen rug- en zenuwpijnen gevoelig verminderen of zelfs verdwijnen.

Lage rugpijn en rugpijn in de onderrug

In het Westen krijgt bijna acht op tien mensen ooit te maken met lage rugpijn. In geval van lage rugpijn is het belangrijk uw rug optimaal te ondersteunen tijdens de slaap. Een goed slaapsysteem, met ergonomische matras en lattenbodem, zorgt voor een goede, correcte steun ter hoogte van de lage rug, waardoor u minder rugpijn ervaart en vaster slaapt.

Lumbago

Lumbago is de verzamelnaam voor lage rugklachten. Wanneer u lijdt aan lumbago, ervaart u milde tot hevige pijn in de lagere rugstreek of spiercontracties in de onderrug. Een goed slaapsysteem zorgt voor een goede, correcte ondersteuning van de lage rug, waardoor u veel beter kan ontspannen. Bovendien verlaagt een goed slaapsysteem de druk op de tussenwervelschijven gevoelig, waardoor ook uw rugpijn en spiercontracties sterk zullen afnemen.

Reuma en rugpijn

Naar schatting 15 procent van de bevolking krijgt ooit te maken met reuma. Reuma is een verzamelnaam voor een groot aantal ontstekingachtige aandoeningen die het bewegingsapparaat en de omliggende weefsels en structuren beschadigen. Een goed slaapsysteem zorgt voor een gevoelige ontlasting ter hoogte van de gewrichten, waardoor u ook met reuma met beduidend minder pijn kan slapen.

Spondylolyse

Spondylolyse is een rugklacht waarbij de verbinding tussen twee wervels is verslapt. Deze verslapping vindt plaats doordat één van de wervels van de onderliggende wervel afglijdt. Hierdoor komt een neerwaartse druk op het ruggenmerg of op de zenuwen te liggen, vaak met een chronische pijn tot gevolg. Lijdt u aan spondylolyse? Dan doet u er goed aan een slaapsysteem te kiezen dat uw rug een anatomisch juiste ondersteuning geeft. Hierdoor zullen uw wervels minder ‘afglijden’, waardoor u beter en pijnlozer kan slapen.

Scoliose

Scoliose verwijst naar een afwijkende kromming van de wervelkolom. Bij deze aandoening maakt de wervelkolom een bocht in een S-vorm of soms in een C-vorm. Een goed slaapsysteem zorgt in eerste instantie voor een goede, correcte ondersteuning van uw rug. In geval van scoliose, is het belangrijk dat uw rug in de scoliose wordt gesteund, d.w.z. dat de scoliose niet 'afgedwongen' wordt. Door het respecteren van de bestaande kromming en een optimale ondersteuning, kunnen uw tussenwervelschijven ’s nachts maximaal recupereren en uw spieren beter ontspannen, waardoor u een aanzienlijk betere nachtrust ervaart.

Bedsysteem tegen rugklachten

Het Dorsoo slaapsysteem vermindert bovenstaande rugklachten.

 

Dorsoo, dé hydraulische lattenbodem voor meer recuperatie en rust

Dorsoo video

Het Dorsoo-slaapsysteem omvat een ( verstelbare ) bedbodem die bestaat uit een lattenbodem waarbij de latten rusten op hydraulische pompjes die met elkaar verbonden zijn, en een matras die bestaat uit verschillende segmenten, zij volgt de welvingen van de lattenbodem. Het systeem past zich automatisch en voortdurend aan uw slaappositie aan waardoor het lichaam in alle zachtheid en comfort perfect ondersteund wordt.

Gratis brochure Bekijk onze video